Υπολογίζεται πως περισσότεροι από 21 εκατ. άνθρωποι στον κόσμο έχουν πέσει θύματα εξαναγκαστικής εργασίας, στην πλειονότητά τους γυναίκες και παιδιά. Μόνο 1% των θυμάτων δουλείας διασώζονται. Αλλά και από αυτούς, το 80% επιστρέφει πίσω στη δουλεία λόγω αδυναμίας επιβίωσης.
Τα στοιχεία δείχνουν πως οι πρόσφυγες έχουν τις μεγαλύτερες πιθανότητες να γίνουν trafficked (θύμα δουλείας).
Το SOFFA – Social Fashion Factory- είναι μια συνεργατική δομή σχεδιαστών και επαγγελματιών στο χώρο της μόδας από όλες τις γωνιές του κόσμου. Προσφέρει ένταξη στην εργασία και επιχειρηματικότητα σε πρόσφυγες και θύματα human trafficking (μοντέρνας δουλείας) στο χώρο της ηθικής και βιώσιμης μόδας. Η παραγωγή ρούχων, αθλητικών παπουτσιών sneakers και αξεσουάρ γίνεται μόνο από βιώσιμες, ανακυκλώσιμες ή βιολογικές φυσικές πρώτες ύλες.
Αναπτύσσεται μέσα από τη συνεργασία με τους ίδιους τους πληθυσμούς ωφελουμένων, με θύματα human trafficking που έχουν επιβιώσει, με πρόσφυγες και με άνεργους Έλληνες σχεδιαστές . Η ομάδα συγκεντρώνει πολλά ταλέντα συμπληρωματικών ειδικοτήτων από διάφορες χώρες και πόλεις της Ελλάδος, κυρίως 35άρηδες που επέστρεψαν από το εξωτερικό στα χρόνια της κρίσης.
Το SOFFA αναδείχτηκε μεταξύ των πέντε φιναλίστ στον παγκόσμιο διαγωνισμό κοινωνικής επιχειρηματικότητας Chivas – The Venture που ξεχώρισαν για τον κοινωνικό τους αντίκτυπο, τη δυνατότητα ανάπτυξης τους τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό και την επιχειρηματική τους στρατηγική.
Η ιδρυτής και CEO του SOFFA Δρ. Φιόρη Α. Ζαφειροπούλου μιλά στο Capital.gr για το Κοινωνικό Εργοστάσιο Μόδας- SOFFA, τις δράσεις που τρέχουν και τα μελλοντικά σχέδια της ομάδας.
Συνέντευξη στη Βασιλική Κουρλιμπίνη
– Πόσοι άνθρωποι έχουν μέχρι σήμερα βοηθηθεί από το SOFFA;
Το SOFFA αυτή τη στιγμή δημιουργεί εισοδήματα για δύο άνεργους Έλληνες σχεδιαστές, επτά γυναίκες επιβιώσαντες θύματα trafficking και πέντε Έλληνες επαγγελματίες, ενώ είναι στη διαδικασία ένταξης δύο Αφγανών προσφύγων και ενός ακόμη Έλληνα άνεργου σχεδιαστή.
Με λίγα λόγια, προωθεί τη δημιουργία θέσεων εργασίας στην Ελλάδα στο κλάδο της παραγωγής, έχοντας εξαγωγικό χαρακτήρα, αφού οι πελάτες μας είναι κατά κύριο λόγο ξένες εταιρείες. Είμαστε μέλη της διοικητικής ομάδας στην Ελλάδα του παγκόσμιου κινήματος ενεργού σε 95 κράτη Fashion Revolution στο πλαίσιο του οποίου διενεργούμε σε όλη τη χώρα δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης παιδιών και ενηλίκων, των ηθικών καταναλωτών του αύριο.
– Από που προκύπτουν οι πόροι σας;
Κινούμαστε με οργανική ανάπτυξη (δηλαδή ότι έσοδα δημιουργούμε τα επανεπενδύουμε σε νέες θέσεις εργασίας) και ίδια κεφάλαια των ιδρυτών. Δεν έχουμε πάρει χρηματοδότηση από πουθενά.
Αυτό δυστυχώς σημαίνει ότι μας παίρνει πάρα πολύ καιρό να αναπτυχθούμε. Βασιζόμαστε σε μεγάλο βαθμό σε εθελοντική εργασία και καλούμε τους ίδιους τους καταναλωτές να μας βοηθήσουν να πάμε στο επόμενο βήμα, ώστε να ολοκληρώσουμε το μοντέλο μας. Οι επιβιώσαντες δουλείας και οι πρόσφυγες δεν έχουν περιθώριο να εκπαιδευτούν και να εργαστούν. Αυτό σημαίνει πως μέχρι να εκπαιδευτούν και να αρχίσουν να παράγουν- ώστε το τελικό προϊόν τους να δημιουργήσει έσοδα- υπάρχει ένα κενό χρηματοδοτικό που πρέπει να καλυφθεί.
– Με ποιες εταιρείες συνεργάζεστε για τις εξαγωγές των προϊόντων σας;
Με το Κοινωνικό Εργοστάσιο της Ζυρίχης και με την αναβίωση του iconic ελληνικού brand αθλητικών παπουτσιών Zita Hellas το οποίο επίσης θα εξαχθεί. Παράλληλα, συνεργαζόμαστε με το Wageningen στο Άμστερνταμ, τα κεντρικά του Fashion Revolution και το Ethical Fashion Forum Λονδίνο, Authenticitys στη Βαρκελώνη και Spoleczna στο Lodz Πολωνίας. Μας έχουν ζητήσει μεγάλες εταιρείες με κοινωνικό πρόσημο να σχεδιάσουμε και να παράγουμε για αυτές στολές από βιώσιμα υλικά για το προσωπικό τους. Μεγάλη εταιρεία στο Βερολίνο και Άμστερνταμ μας ζήτησε να μεταφέρει την παραγωγή της σε εμάς. Είναι μεγάλες ευκαιρίες που αξιοποιούμε βήμα βήμα. Το βραβείο της Chivas θα μας βοηθούσε να αυξήσουμε την παραγωγή μας και τις θέσεις εργασίας του πληθυσμού των ωφελούμενων μας πολύ πιο γρήγορα ώστε να δεχθούμε τις παραγγελίες αυτές.
– Πείτε μας λίγα λόγια για το πρόγραμμα που ξεκινάτε με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο.
Το Φεβρουάριο ξεκινάμε τον πρώτο κύκλο εκπαίδευσης του “Πως να γίνεις Ηθικός Επιχειρηματίας Μόδας” το οποίο θα τρέξει ταυτοχρόνως σε Λονδίνο, Άμστερνταμ, Βαρκελώνη και Lodz Πολωνίας. Διαρκεί 5 μήνες και προσφέρει πιστοποίηση. Δεχόμαστε μόνο 20 σπουδαστές και δίνουμε 100% υποτροφία διδάκτρων, όποιος θέλει να γραφτεί θα βρει πληροφορίες στο www.sofehub.eu . Συμπληρώστε την έρευνα και κερδίστε την υποτροφία. Θα πρέπει να καταθέσετε την ιδέα σας (είτε είστε startup είτε υπάρχουσα επιχείρηση μόδας) η οποία θα έχει στόχο να γίνει βιώσιμη ή κοινωνική.
Οι συμμετέχοντες θα εκπαιδευτούν στη συνδημιουργία και συνεργατικότητα, θα έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν με ομοειδείς από το Λονδίνο, τη Βαρκελώνη, το Άμστερνταμ και το Γουντζ. Θα εκπαιδευτούν στις εμπορικές στρατηγικές και τις επιχειρηματικές ικανότητες που πρέπει να έχει ένας επιχειρηματίας στο κλάδο της Ηθικής Μόδας σήμερα. Συμμετέχοντες μπορεί να είναι από σχεδιαστές μέχρι ψηφιακοί επιχειρηματίες και buyers .
– Με ποιόν τρόπο πιστεύετε ότι θα σας βοηθήσει ο διαγωνισμός του Chivas και για ποιους λόγους πιστεύετε πως μπορείτε να κερδίσετε;
Είναι μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για εμάς να μιλήσουμε για το σκοπό μας, να ακουστεί το μήνυμα μας σε παγκόσμιο επίπεδο, ώστε να ευαισθητοποιηθεί ο κόσμος που δεν ξέρει τα εγκλήματα που γίνονται στο όνομα της “λαμπερής και όμορφης” βιομηχανίας της μόδας. Αλλά επίσης να μάθει πως μπορεί να τα αντιμετωπίσει μέσα από ένα ολιστικό μοντέλο επιχειρηματικό που δημιουργεί αξία σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Το έπαθλο του διαγωνισμού θα μας δώσει την ευκαιρία να επεκτείνουμε το μοντέλο μας γρήγορα και να διευρύνουμε τον αντίκτυπο μας μέσα από τη δημιουργία πολλαπλών θέσεων εργασίας και εκπαίδευσης σε άνεργους Έλληνες σχεδιαστές, σε πρόσφυγες και σε επιβιώσαντες.
Ο παγκόσμιος διαγωνισμός κοινωνικής επιχειρηματικότητας Chivas – The Venture έφτασε στην τελική ευθεία, καθώς κατοχυρώθηκαν οι 5 νεοφυείς επιχειρήσεις με κοινωνικό αντίκτυπο που ξεχώρισαν μεταξύ 57 αιτήσεων που υποβλήθηκαν, και θα συμμετάσχουν στον ελληνικό τελικό, για την ανάδειξη του μεγάλου Έλληνα νικητή, που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον παγκόσμιο διαγωνισμό.
Οι υπόλοιποι 4 φιναλίστ του διαγωνισμού κοινωνικής επιχειρηματικότητας Chivas – The Venture οι εξής (κατ’ αλφαβητική σειρά):
* A million senses, με κύριο αντικείμενο την παροχή πακέτων διακοπών προσαρμοσμένων στις ανάγκες οικογενειών με μέλη με αυτισμό
* Agrifarm, με κύριο αντικείμενο την επιχειρηματική εκπαίδευση και οικονομική διευκόλυνση νέων αγροτών μέσω ευνοϊκών όρων πληρωμής, ώστε να μπορέσουν να σταθούν ανταγωνιστικά στην αγορά
* Cyclefi, ένα καινοτόμο μοντέλο επιβράβευσης καταναλωτών που ανακυκλώνουν, το οποίο προσφέρει εξοικονόμηση στις δαπάνες του νοικοκυριού
* Laddroller, με κύριο αντικείμενο το σχεδιασμό και την παραγωγή ενός standing wheelchair (ηλεκτροκίνητο αναπηρικό αμαξίδιο ορθοστάτησης) που διευκολύνει τη ζωή των ανθρώπων με κινητικές δυσκολίες
Οι διαγωνιζόμενοι θα παρουσιάσουν τις επιχειρήσεις τους σε ειδική εκδήλωση την Τετάρτη 11-01, όπου η τελική τους παρουσίαση θα αξιολογηθεί από την κριτική επιτροπή του διαγωνισμού και κατόπιν θα προκύψει ο μεγάλος νικητής που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον παγκόσμιο τελικό του Chivas – The Venture στο Los Angeles τον Ιούλιο του 2017.
Εκεί, θα διεκδικήσει, μαζί με τους υπόλοιπους τοπικούς νικητές, μέρος της παγκόσμιας χρηματοδότησης του 1 εκατ. δολαρίων. Εν όψει του τελικού, οι παγκόσμιοι φιναλίστ θα λάβουν μέρος στο Chivas – The Venture Accelerator Week, στη Μεγάλη Βρετανία τον Μάρτιο, παρακολουθώντας mentoring workshops σε συνεργασία με το Skoll Centre και το Oxford University, για καίρια ζητήματα που αφορούν τις επιχειρήσεις τους και τη συμμετοχή τους στο μεγάλο τελικό.
Το Chivas – The Venture στοχεύει στην ενίσχυση του προφίλ των κοινωνικών επιχειρηματικών από όλον τον κόσμο. Με πάνω από 1 εκατ. δολάρια σε χρηματοδότηση εμπνέει τους επιχειρηματίες που επιδιώκουν να κάνουν θετικές αλλαγές για να συνεχίσουν τις φιλοδοξίες τους και να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους.
Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για το SOFFA στις ιστοσελίδες www.soffa.gr www.sofehub.eu http://fashionrevolution.org/country/greece/
πηγή: http://www.capital.gr/sunenteuxi/3182570/soffa-mia-elliniki-idea-me-koinoniko-prosimo